Nespresso Taalbijbel

Nespresso communiceert op allerlei plaatsen en via allerlei middelen. Zowel met bestaande klanten als met toekomstige klanten. Dat gebeurt in een stijl die de internationale merkwaarden vertegenwoordigt, maar tegelijkertijd op een manier die de Nederlandse koffieliefhebber aanspreekt. Omdat het moeilijk is om daar een balans in te vinden én op alle kanalen consistent te blijven, ontwikkelde Pippali een uitgebreid stijlboek: de Nespresso Taalbijbel.

Tone of voice

De handleiding is een hulpmiddel voor iedereen die voor of over Nespresso schrijft. Het boek laat de lezer kennismaken met de doelgroep en geeft aanwijzingen om de tone of voice van Nespresso onder de knie te krijgen. Tegelijkertijd is het een naslagwerk: voor de belangrijkste grammaticaregels, de afspraken die gelden voor teksten uit naam van Nespresso Nederland en voor de manier waarop Nespresso omgaat met bijvoorbeeld de namen van de koffies.

Analyse van de schrijfstijl

Om de Nespresso Taalbijbel te kunnen maken, dompelden we ons een tijd lang onder in de wereld van kwaliteitskoffie. We analyseerden de schrijfstijl in alle verschillende uitingen en maakten een vertaalslag van de merkwaarden en kwaliteitsnormen van Nespresso naar het taalgebruik van de zelfbewuste koffiedrinker en tegelijkertijd nuchtere Nederlander. Daarbij was er voortdurend overleg met de opdrachtgever, Nespresso weet zelf immers het allerbest hoe de uitstraling van het merk moet aansluiten op het taalgebruik en wat de klanten raakt en aanspreekt.

Onze favoriete smaken

Intussen dronken we vaak lekkere koffie. En zo leerden we gaandeweg veel over smaakprofielen, methodes om op duurzame wijze koffie te verbouwen en welke Grands Crus onze eigen favoriete smaken vertegenwoordigen (Arpeggio, Rosabaya de Colombia en Envivo Lungo).

Juist in het taalgebruik klinkt de stem van de organisatie. Is die beleefd of juist informeel? Welke woorden passen bij jouw merk en hoe schrijf je zo dat je klanten zich thuis voelen? In een taalstijlboek leg je vast hoe je communiceert.
Meer weten?

Pro