Pro

StijlboekBij een stijlboek denk je waarschijnlijk aan richtlijnen voor kleurgebruik, lettertypes en interlinies. Maar ook in het corporate taalgebruik klinkt de stem van een bedrijf door. Daarom ontwikkelen wij graag een uniek taalstijlboek voor jouw organisatie. Je legt erin vast hoe je communiceert: op een manier die past bij de merkwaarden en je doelgroep.

CONSISTENT

Vaak is de communicatie in handen van verschillende medewerkers. Die hebben onvermijdelijk allemaal hun eigen schrijfstijl. Als bedrijf wil je juist als eenheid naar buiten treden, in een consistente tone of voice. In een stijlboek geef je een heldere omschrijving van de tone of voice, zodat alle medewerkers er gevoel voor krijgen. Liefst met voorbeelden van hoe het wel en niet moet.

PERSONA

Een tone of voice komt nooit uit de lucht vallen. De stem van je bedrijf komt voort uit je kernwaarden en de voorkeuren van de doelgroep. Die achtergrond beschrijven we uitvoerig in het stijlboek. De doelgroep beschrijven we het liefst met een persona: een fictieve Henk of Anna die model staat voor je hele doelgroep. Het schrijft prettig als je je concreet iemand kunt voorstellen. Een persoon in gedachten maakt het gemakkelijker om keuzes te maken.

SPELLING EN GRAMMATICA

Een stijlboek bestaat deels uit spellingregels: het Groene (of Witte) Boekje in het klein. We nemen er schrijfwijzen in op waar mensen vaak over struikelen, in het algemeen of specifiek binnen je bedrijf. We leggen ’t Kofschip bijvoorbeeld nog even uit, de regels voor samenstellingen en wanneer je welke aanhalingstekens gebruikt. Bij twijfel over de juiste spelling kunnen medewerkers hierin spieken.

KEUZES, KEUZES

Bij sommige spellingkwesties moet je zelf een keuze maken. Hoe gaat jouw bedrijf bijvoorbeeld om met getallen (uitschrijven of als cijfers) en afkortingen (wanneer wel en niet)? Misschien spreek je je doelgroep aan met u, maar wil je op social media liever tutoyeren? En hoe wil je je bedrijfsnaam schrijven? Net als TenneT, nrc.next, Sp!ts, HEMA en Nespresso kun je ervoor kiezen om een afwijkende schrijfwijze vast te leggen.

INSPIRATIE

Achterin nemen we een woordenlijst op. Daarin staan termen die veel voorkomen binnen je branche. Een verfmerk kiest bijvoorbeeld voor het woord ‘schilderen’ in plaats van ‘verven’, en een installateur schrijft consequent ‘pv-systeem’ in plaats van ‘zonnepanelen’. Behalve als voorschrift kan de woordenlijst ook dienen als inspiratiebron. Zo kun je als verfmerk woorden opnemen als ‘strak’, ‘robuust’, ‘subtiel’ en ‘duurzaam’.

IMPLEMENTATIE

Wij kunnen alleen een stijlboek maken als we jouw bedrijf goed kennen. Daarom dompelen we ons een paar dagen onder in de bedrijfscultuur. We willen de bedrijfswaarden leren kennen, je communicatiekanalen, terugkerende knelpunten, de mensen die je wilt bereiken. Medewerkers moeten het stijlboek natuurlijk ook echt gebruiken. Ze moeten weten dát het er is, waarvoor het is en waar ze het kunnen vinden. Daarom geven we altijd een presentatie van het resultaat.

PORTFOLIO STIJLBOEK

Nespresso Taalbijbel

Nespresso Taalbijbel

Pippali ontwikkelde de Nespresso Taalbijbel: een uitgebreide handleiding voor iedereen die voor of over Nespresso schrijft.

lees meer

terug

CONTACT OVER EEN STIJLBOEK VOOR JOUW ORGANISATIE?

Zou een stijlboek een uitkomst zijn voor een uniforme communicatiestijl in jouw organisatie? Vul je gegevens in en we nemen vandaag nog contact met je op.