Stijlboek voor tekst. Waarom?

16 januari 2017, geschreven door Charlotte Snel
Stijlboek

Bedrijven die een heldere en eenduidige uitstraling willen, zouden naast een stijlboek voor hun visuele huisstijl, een stijlboek voor tekst moeten hebben.

Organisaties die trots zijn op hun identiteit zijn zuinig op hun huisstijl: daar mogen de medewerkers of leveranciers niet lichtzinnig mee omspringen. Daarom is er altijd een stijlboek of stijlgids in omloop waarin precies staat omschreven hoe het logo wel en niet gebruikt mag worden, welke kleurcodes de juiste zijn en welke lettertypes geschikt zijn voor een brief of online.

Tone of voice

Een enkel keertje zijn er in zo’n stijlboek ook nog wat richtlijnen voor tekst opgenomen. We zeggen u en geen jij. Onze klanten zijn klanten en geen cliënten. En productnamen schrijven we met een beginhoofdletter en achter onze merknaam. Een héél enkel keertje staat er ook nog wat over de tone of voice: die is betrokken en persoonlijk, want dat is wat wij als bedrijf ook zijn. Maar wanneer is een zin betrokken en persoonlijk en wanneer is-ie juist onverschillig en afstandelijk?

Gevoelskwestie

Dat staat er niet bij. Logisch, want dat is zonder een heleboel voorbeelden nauwelijks uit te leggen. En dan nóg is het een gevoelskwestie. Daarom horen richtlijnen over de tone of voice eigenlijk helemaal niet thuis in een gids waarin je kunt vinden hoe veel ruimte er mag zitten tussen het logo en de pay-off. Niet dat er bij het ontwerpen van een huisstijl géén gevoel komt kijken, maar dat is op het moment dat het stijlboek in gebruik is genomen, een gepasseerd station.

Een stijlboek voor tekst

De identiteit van een organisatie bestaat niet alleen uit visuele kenmerken. De manier waarop je met je doelgroep communiceert is minstens zo belangrijk. En om ervoor te zorgen dat alle medewerkers dat op dezelfde manier doen, is een stijlboek speciaal voor tekst aan te bevelen. In zo’n stijlboek staan uiteraard de eenvoudige richtlijnen over hoe productnamen te schrijven en of de klanten een u of een jij zijn.

De merkwaarden

Maar het gaat veel verder. Je beschrijft erin welke woorden je graag gebruikt, of je veel of weinig Engels praat, een vlotte of juist formele toon hanteert en of moeilijke woorden soms mogen of absoluut verboden zijn. Dat alles aan de hand van voorbeelden, veel voorbeelden. Voorbeelden van hoe het niet moet, maar natuurlijk vooral van hoe het wel moet. Cruciaal is dat de merkwaarden áltijd het uitgangspunt vormen: de identiteit en drijfveren van de organisatie moeten in het taalgebruik doorsijpelen.

Grondig

Zo’n stijlboek voor tekst moet ook voor iedereen die weleens namens het bedrijf teksten schrijft gemakkelijk te raadplegen zijn. En als de lezer het een keer grondig heeft doorgenomen, moet hij de toon van de organisatie in zijn hoofd kunnen horen en kunnen toepassen.

Meer weten

Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. In de komende weken zal ik zo nu en dan een blog schrijven waarin ik dieper inga op het hoe en wat van een stijlboek voor tekst. En we zijn bezig met het ontwikkelen van een training over dit onderwerp. Stuur een mailtje als je geïnteresseerd bent, dan houden we je op de hoogte. Meteen aan de slag? Wij helpen jouw organisatie natuurlijk graag met het opstellen van een stijlboek voor tekst. Bel of mail ons, dan maken we meteen een afspraak.

Gerelateerd

Stijlboek
Case: Nespresso Taalbijbel