Relevante content schrijf je tóch voor Google

16 februari 2015, geschreven door Charlotte Snel
SEO

Vroeger was het leven simpel. Er was nog geen internet, Google bestond alleen nog als een wiskundig oneindig ding en als je een stukje schreef om – ik noem maar wat – sjoelbakken aan de man te brengen, hoefde je geen rekening te houden met je Page Rank, keyword density, metatags, click bait en dat soort vervelende bijkomstigheden. Je gebruikte de woorden en de zinnen die lekker klonken en waarvan je dacht dat ze de doelgroep in beweging zouden brengen. Daarbij werd je totaal niet gehinderd door de vraag of Google je content wel relevant zou vinden. Want relevante content, ook dat bestond nog niet. 

Relevante content: vroeger was al je content relevant. Deze advertentie is gemaakt in 1971. Hij zorgde waarschijnlijk voor een uitstekende respons (ouderwets woord voor conversie) want Wehkamp groeide in die tijd als kool. Maar als schrijver die inmiddels redelijk geïndoctrineerd is door de SEO-richtlijnen die Google ons oplegt, heb ik van alles op de tekst aan te merken. Er staat geen sjoelen of sjoelbak in de kop bijvoorbeeld. En hoewel deze sleutelwoorden allebei één keer in de tekst voorkomen, zie ik ze nergens in een tussenkopje terug. En was het nou echt te veel moeite om het woord sjoelbak nog eens boven de prijs van 19,95 te zetten?

Nauwelijks relevante content

Als Google in 1971 al de baas zou zijn geweest, zou hij deze couponadvertentie (ouderwets woord voor landingspagina) onmiddellijk naar het rijk der onvindbare content hebben verbannen. Want: nauwelijks relevant. En relevante content is tegenwoordig superbelangrijk. Het is feitelijk al bijzonder dat de mensen überhaupt hebben begrepen dat hun hier een degelijke sjoelbak wordt aangeboden. Het is immers helemaal niet gezegd of er wel een alt tag aan de illustratie is gehangen met daarin een omschrijving als: Sjoelen blijft leuk, koop daarom een degelijke sjoelbak. Of iets dergelijks, hè. Maar in elk geval met voldoende zoekwoorden, oftewel relevante content.

Relevante content is helder en eenduidig

Met relevante content laat je de bezoeker weten waar je tekst over gaat, in dit geval over een sjoelbak. Relevante content is helder en eenduidig. Gebruik dus liever geen paraplubegrip als gezelligheidsspel als je het over sjoelen hebt. Synoniemen mogen dan weer wel. (Ander woord voor sjoelen, iemand?) Om je bezoeker zeker te laten weten dat hij op de goede pagina is beland, gebruik je het zoekwoord namelijk diverse malen, maar ook weer niet té vaak. Google zou dan eens kunnen denken dat je de zaak probeert te flessen en een robot op je SEO-tekst hebt gezet. Je content kan dus ook té relevant zijn.

Schrijven voor je beoogde doelgroep

Toen ik aan dit artikel begon, dacht ik dat de insteek zou zijn dat je relevante content maakt voor mensen en niet voor machines. Google is ook maar een mens, wilde ik zeggen, met als onderbouwing dat de algoritmes van Google inmiddels zo slim in elkaar zitten dat ze bijna net zo werken als het menselijk brein. En dat je dus gewoon voor je beoogde doelgroep kunt schrijven, omdat Google dan vanzelf wel ziet dat je intenties goed zijn. Want je hebt niets dan relevante content te bieden. Maar toen ik merkte dat er van alles begon te jeuken toen ik deze advertentie met een SEO-bril op bekeek, sloeg de twijfel toe.

Google leest altijd over je schouder mee

Veel tekstschrijvers slaakten een zucht van verlichting toen de term relevante content in zwang raakte. We mogen weer gewoon ons vak beoefenen en schrijven voor doelgroepen in plaats van Google. Dat is deels waar, maar het vak van tekstschrijver is wel degelijk veranderd. Wie voornamelijk voor het web schrijft kan zich niet permitteren zich puur op de lezer te richten. Je bent het aan je opdrachtgever verplicht, maar ook niet anders gewend dan voortdurend Google over je schouder mee te voelen lezen. Ieder mens begrijpt wat voor schijven Wehkamp in deze advertentie bedoelt, maar voor Google kunnen het net zo goed bamischijven zijn. En dus maak je er voor de zekerheid toch maar weer sjoelschijven van. Daarvan word je content relevanter, maar eerlijk is eerlijk: ook iets irritanter.