Haal meer uit LinkedIn: 10 tips voor je bedrijfspagina

28 april 2015, geschreven door Fimke Duursma
Social Media

De meeste bedrijven willen ‘iets’ met social media. Nu en dan posten ze iets op Facebook. Daar destilleren ze wat tweets uit. En oh ja, we hebben ook nog een bedrijfspagina op LinkedIn. Hét professionele platform waar je jezelf als bedrijf in de kijker kunt spelen bungelt er vaak een beetje bij.

Slechts 57% van de bedrijven heeft überhaupt een LinkedIn-pagina, volgens het Amerikaanse zakenblad Forbes. Goed nieuws voor jouw bedrijf, want dat maakt het makkelijker om op te vallen. LinkedIn loont ook echt de moeite. Want wist je dat het van alle social media de meeste conversie genereert? Reden genoeg om er werk van te maken!

1. Ontwikkel je eigen stijl
Je bedrijf heeft ongetwijfeld een website. Trek die schrijfstijl door naar LinkedIn, zodat je eenduidig de buitenwereld tegemoet treedt. Ook de stijl van je afbeeldingen op je bedrijfspagina (en website) kunnen een heel eigen stempel drukken op je communicatie.

2. Wees niet te commercieelBlog LinkedIn_LinkedIn
Veel bedrijven kunnen het niet laten om hun producten voortdurend te promoten. Dat is verleidelijk vanuit verkoopperspectief, maar ook gevaarlijk: je volgers gaan je op den duur irritant vinden en ontvolgen. Beter is je publiek ook iets te geven. Uit onderzoek blijkt dat dit soort berichten het best scoren:

  1. Kijkjes in de keuken en interviews met medewerkers
  2. Vacatures
  3. Tips
  4. Grappige feitjes en citaten


3. Zet je SEO-bril op
Google kent een hoge waarde toe aan LinkedIn-pagina’s. Zorg dus dat je belangrijkste zoektermen in je bedrijfsprofiel staan. Sowieso in de eerste 156 tekens, want die zie je terug in de zoekresultaten. Maar ook binnen LinkedIn zijn de juiste zoektermen belangrijk, zodat je ook daar makkelijk gevonden wordt.

4. Zeg het met beeld
Aantrekkelijk beeld doet het goed op social media. Ook op LinkedIn. Een bericht met een afbeelding zorgt voor wel 98% meer reacties. Helemaal hot zijn video’s. Maak bijvoorbeeld een filmpje van jouw stand op een vakbeurs of interview een tevreden klant. Je kunt ook voor de makkelijke weg gaan en gewoon een bestaande video delen. Video’s worden 75% vaker gedeeld op LinkedIn en zorgen voor dubbel zo veel betrokkenheid.

5. Stel een vraag10 tips voor je bedrijfspagina op LinkedIn.
Wil je graag meer betrokkenheid op LinkedIn? Vrij voor de hand liggend misschien, maar stel eens een vraag. Wat vinden je volgers van een ontwikkeling in jouw branche? Hoe beoordelen ze je nieuwe huisstijl? Of poneer een prikkelende stelling. Berichten met een vraag erin leiden tot 50% meer reacties.

6. Voeg een link toe
Berichten met een link erin zorgen voor 45% meer betrokkenheid. Als het een beetje kan, link je natuurlijk naar je eigen website in de hoop daar te verleiden tot een aankoop, aanvraag of bestelling.

7. Laat regelmatig van je horen
Elke werkdag een bericht plaatsen hoeft echt niet. Wel belangrijk is dat het met regelmaat gebeurt. Eens per maand van je laten horen is beter dan je volgers ineens te overstelpen met een bulk berichten of, erger nog, totale radiostilte.

8. Denk na over je timing
’s Nachts kijken mensen natuurlijk niet op LinkedIn. Op vrijdagmiddag en in het weekend ook nauwelijks. De beste tijd om een bericht te plaatsen is ’s ochtends op een doordeweekse dag.

9. Betrek je medewerkers erbij10 tips voor je bedrijfspagina op LinkedIn.
Vraag je personeel vriendelijk of ze je bedrijfspagina willen volgen. Tevreden medewerkers geven daar vast gehoor aan. Je personeel toont namelijk 70% meer betrokkenheid bij je berichten dan andere volgers. En doordat zij reageren op je berichten, neemt je bereik en bekendheid toe.


10. Leer van je statistieken
In LinkedIn kun je onder het tabblad Analyses zien hoe je berichten scoren. Door verschillende soorten content uit te proberen kun je analyseren wat aanslaat en wat niet. Heb je Google Analytics voor je website ingericht of gebruik je andere webstatistieken? Kijk dan ook eens hoeveel procent van je bezoekers van LinkedIn vandaan komen, en wat er gebeurt met de aantallen als je je strategie aanpast. Kortom: experimenteer, meet en leer.