Contentaudit: met een poetslap door je website

25 maart 2015, geschreven door Fimke Duursma
Communicatie

De lente doet wonderlijke dingen met mensen. Ineens krijgen we het op de heupen en trekken we – aangemoedigd door Marie Kondo – de kledingkast leeg en ordenen we onze administratie. Precies dat zou je met je website moeten doen. Kijk eens kritisch naar je content en vraag jezelf af: is het nog relevant en nuttig? Kan mijn doelgroep me vinden? En ook: vinden ze mijn content interessant?

De inhoud van je website eens kritisch heroverwegen heet in vaktermen een contentaudit. Zo nu en dan is dat nodig, want je bedrijf en je ideeën daarover veranderen en jouw content moet daarin mee. Redenen om de poetsdoek op te pakken kunnen zijn:

  • Je wilt meer conversie
  • Je content sluit niet (meer) aan op je bedrijfsstrategie
  • Je hebt je doelgroep bijgesteld
  • Je wilt je content optimaliseren voor zoekmachines
  • Je wilt geen irrelevante content op je website
  • Of je wilt gewoon scherpere teksten.

Na een contentaudit is de content op je website weer als nieuw: doelgericht, aantrekkelijk en effectief. Maar wat is je doel precies? Voor wie schrijf je eigenlijk? Voordat je iets kunt zeggen over de kwaliteit van je content, moet je eerst criteria opstellen. Die leg je vast in een contentstrategie. Maar daarover later meer. Een contentaudit begint eigenlijk heel simpel met een inventarisatie.

Stap 1: Zet je content in een ExcelEen contentaudit is een grote schoonmaak voor je website.

Als je een bureaulade wilt ordenen en schoonmaken, haal je eerst alle spullen eruit. Zo werkt het ook bij een contentaudit. Welke content is er allemaal? Dat ga je onder elkaar zetten in een Excel, met in ieder geval de naam van je webpagina, het contenttype, de URL, het doel van de content en de eigenaar/verantwoordelijke. Let op! Het gaat hier niet alleen om teksten, maar om alle content op je website. Vergeet dus ook de afbeeldingen en video’s niet.

Stap 2a: Scherp je contentstrategie aan

Een deel van het voorwerk is nu gedaan. Maar voordat je kunt beginnen met oppoetsen en sorteren, moet je eerst duidelijk voor ogen hebben waar je webteksten aan moeten voldoen. Dat leg je vast in een contentstrategie. Misschien heb je al eens eentje opgesteld. Haal hem erbij en kijk of je hier en daar moet aanscherpen met nieuwe inzichten. Je kunt nu verder naar stap 3.

Stap 2b: Of stel er eentje op

Is dat echt nodig, een contentstrategie zwart op wit? Jazeker! Je geeft er richting mee aan je webteksten, zodat ze allemaal je organisatiedoelen ondersteunen. Zonder contentstrategie schrijf je op je gevoel, mét ben je doelgericht bezig en weet je precies wat je aan het doen bent.

Ga er eens goed voor zitten en stel jezelf de vraag: wie is mijn doelgroep? Welke schrijfstijl past bij hen? Wat is mijn kernboodschap? Wat doet de concurrentie en hoe kan ik me onderscheiden? Met welke zoekwoorden wil ik gevonden worden? Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat je contentstrategie je bedrijfsstrategie ondersteunt. Daarover later meer. Nu over naar de échte contentaudit!

Stap 3: Doe de contentauditNa een contentaudit ondersteunt je content je organisatiedoelen.

Je content staat netjes op een rij en je criteria zijn helder: nu kan de contentaudit beginnen. Loop je Excel langs en bekijk elke webtekst en afbeelding kritisch met je contentstrategie in je achterhoofd. Stel jezelf sowieso steeds de volgende vragen:

  • Klopt de inhoud nog?
  • Is deze content nuttig?
  • Is de webtekst goed geschreven?
  • Is de content gebruiksvriendelijk?
  • Is alle meta-data gevuld?
  • Zijn alle titels en tussenkopjes in orde?
  • Is de content goed vindbaar in zoekmachines (SEO)?
  • Vindt mijn doelgroep deze content interessant?

Waarschijnlijk kun je er meteen al een paar oud-medewerkers of allang ingevulde vacatures uit gooien. De rest vereist iets meer denkwerk. Of bezoekers je content interessant vinden, zie je bijvoorbeeld terug in de statistieken van je site. Of dat je nauwelijks gevonden wordt op je belangrijkste zoekterm en je je SEO-bril weer eens op moet zetten. (Ook hierover later meer.)

Stap 4: Doe de contentaudit nog een keer

Ziezo, je hebt weer een blinkende website met louter doelmatige en effectieve content. Maar dat betekent niet dat je de komende jaren achterover kunt leunen. Spreek dus alvast met jezelf af wanneer je je Excel er weer bij pakt en je de contentaudit opnieuw uitvoert. Want het is net als met de badkamer een grote beurt geven: als je wekelijks poetst, is je badkamer doorlopend toonbaar en heb je er minder werk van.

Bij een contentaudit poets je als het ware je website.

Afspraak maken?

Wij kunnen je adviseren over je content en zelfs je volledige contentaudit uit handen nemen. Geïnteresseerd? Maak een afspraak voor een kop koffie, dan praten we er verder over.